Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Obraz życia w getcie
W książce Hanny Krall nie ma szczegółowych opisów życia mieszkańców getta. Z urwanych wypowiedzi Edelmana dowiadujemy się stosunkowo niewiele: prezesem gminy żydowskiej był Adam Czerniaków, funkcjonowała szkoła pielęgniarska prowadzona przez Lubę Blumową, szpital, działały zakłady (m. in. wspomniana fabryka szczotek), getto miało także własną policję.

Jak wyglądała codzienność za murem? Bieda, głód i tyfus bezlitośnie dziesiątkowały ludność za murami. Co rano zbierano z ulic mnóstwo trupów, a następnie grzebano ciała na cmentarzu znajdującym się po aryjskiej stronie. Jedyną szansą przetrwania była bliskość drugiego człowieka. Jak mówi Edelman –
„każdy musiał mieć kogoś, wokół kręciło się jego życie, dla kogo mógł działać. (…) Działanie było jedyną szansą przetrwania.”


Każdego dnia o 16 z Umschlagplatzu odchodził transport. 10 000 osób z marmoladą i bochenkami chleba w rękach wieziono do obozu zagłady w Treblince. Początkowo wierzono, że to naprawdę „akcja przesiedleńcza” i ludzie dobrowolnie wsiadali do wagonów. W ciągu sześciu tygodni zamordowano w ten sposób 400 000 Żydów. Po zakończeniu akcji pozostało ich w getcie zaledwie 60 000. Liczba ta stopniowo malała.

Najbardziej przejmujący jest jednak obraz choroby głodowej, jaki wyłania się z cytowanych fragmentów rozpraw naukowych i opisów badań prowadzonych na ludności getta. Szczegółowy opis degradacji organizmu i zmian w psychice zachodzących pod wpływem głodu podany jest bez emocji i dzięki temu jest o wiele bardziej wstrząsający.

Dowiadujemy się też, że w getcie były prostytutki „i nawet jeden alfons”.

Pamięć i historia
Autorka przedstawia wydarzenia historyczne, ale prezentuje je przez pryzmat losów jednostki. Odchodzi także od porządku chronologicznego, bo jak sama zauważa „porządek historyczny okazuje się tylko porządkiem umierania”. W swoim reportażu pozwala na powracanie do wydarzeń i postaci, by uzupełnić opowieść o nowe szczegóły, ponadto zdaje sobie sprawę ze złożoności mechanizmu ludzkiej pamięci. Po latach wiele osób pamięta tamte zdarzenia zupełnie inaczej, bo pamiętają to, co tak naprawdę chcą pamiętać, a nie to, co się naprawdę wydarzyło. Jednak prawda obiektywna nie ma tutaj większego znaczenia, bo znaleźć ją można w opracowaniach historycznych. „Przecież nie piszemy historii, piszemy o pamiętaniu” – podsumowuje wątpliwości swego rozmówcy.


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Zdążyć przed Panem Bogiem - streszczenie
2  Kompozycja „Zdążyć przed Panem Bogiem”
3  Choroba głodowa – śmierć z głodu widziana oczami lekarza



Komentarze: Zdążyć przed Panem Bogiem - problematyka

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-12-10 22:39:41

NICE! Mam nadzieje ze mi pomoze :P


2018-12-10 17:51:37

szok to streszczenie jest naprawde dobre... szkoda ze nie znalazlam tej stronki wczesniej ...


2018-12-06 17:18:52

czytalam ksążkę, nie jest trudno ją zrozumieć, wasze streszczenie jest ok, stronka tez spoko, brakuje mi tylko interpretacji ostatniego cytatu książki (stosunek 1:400 000) szkoda...


2018-12-04 21:40:14

nie wiem kim jestescie i jak to robicie, ale dziękuję:D


2018-12-01 16:04:06

takie opracowania owszem pomagaja w zrozumieniu ale drazni to ze dzieciaki nie probuja zrozumiec tej ksiazki tylko ida na latwize , ludzie pomyslcie troche nad tym i nad trescia tego reportazu , jak myslicie po co on zostal napisany , po to zeby nie dostac z jego znajomosci paly??!!




Streszczenia książek
Tagi:
Hanna Krall - Zdążyć przed Panem Bogiem - Zdążyć przed Panem Bogiem - Hanna Krall - Marek Edelman - Edelman -